![]() |
dawniej przygotowanie ołtarza wymagało sporo wysiłku |
Trzeba także podkreślić, że w narodzie izraelskim było jedno pokolenie wybrane do służby w świątyni – potomkowie Lewiego. Wśród Lewitów można było zatem wyróżnić kapłanów - potomków Lewiego i Aarona - oraz pozostałych Lewitów, pochodzących wprawdzie od Lewiego, ale nie od Aarona. Zadaniami Lewitów niepochodzących od Aarona było pilnowanie i sprzątanie Świątyni, przygotowywanie liturgii (oprawa muzyczna, śpiew) oraz inne prace, zlecone przez kapłanów. Zadanie te mogli wypełniać tylko mężczyźni. A zatem w potomkach Lewiego, możemy również dostrzec protoplastów ministrantury.
W pierwszych wiekach Kościoła funkcje liturgiczne poza biskupem i prezbiterem spełniali wyłącznie diakoni. W miarę rozszerzania się Kościoła potrzeba było większej liczby ludzi do posług. Papież Korneliusz w swym liście wymienia kleryków niższych święceń: subdiakonów, akolitów, lektorów i ostiariuszy. Właśnie spośród akolitów, zanoszących komunię św. niemogącym uczestniczyć w liturgii wywodził się jeden z patronów służby liturgicznej: św. Tarsycjusz (I połowa III w.) - męczennik Eucharystii.
![]() |
Tuniki francuskich ministrantów stylizowane na te noszone w Rzymie, a które przypominać mają antyczne tuniki z czasów początków chrześcijaństwa. |
Choć XXIII sesja Soboru Trydenckiego (XVI w.) postawiła wymaganie, że do służby liturgicznej dopuszczano tylko kleryków, to już w niedługim czasie wraca się do ministrantów wywodzących się z laikatu (idoneos laicos). Przy posługiwaniu do tzw. Mszy Trydenckiej, ministrant miał jeszcze jedno zadanie. W imieniu zgromadzonego na mszy ludu odpowiadał na wezwania kapłana. Więcej o służbie ministranckiej przy takiej mszy można się dowiedzieć w np. W służbie ołtarza o. Ettenspergera OSB czy Ceremoniale Parafialnym bł. abp. Nowowiejskiego.
![]() |
Sevilla. Ministranci w trakcie procesji pasyjnych ubierają alby z parurami, dalmatyki z pomponami. Stroje w użyciu do dzisiaj. |
Sobór Watykański II (1962-1965) zajął się m.in. reformą liturgii i powrócił do tradycji Kościoła pierwszych wieków. Podkreślił rolę ludzi świeckich w sprawowaniu kultu Bożego i powierza na nowo funkcję lektora także osobom świeckim nieposiadających święceń. Liczny udział ministrantów i lektorów w liturgii wymaga jednak odpowiedniej troski o należyte przygotowanie ich do wykonywanych funkcji. W soborowej Konstytucji o Liturgii (zwanej od pierwszych jej słów Konstytucją Sacrosanctum Concilium) czytamy: "Duszpasterze niech zabiegają gorliwie i cierpliwie o liturgiczne wychowanie oraz czynny udział wiernych, tak wewnętrzny jak i zewnętrzny stosownie do ich wieku, stanu i rozwoju życia i stopnia kultury religijnej, spełniając w ten sposób jeden z głównych obowiązków wiernego szafarza Bożych tajemnic" (KL 19).
Najważniejszym jednak fragmentem wspomnianej Konstytucji dającym nam, ministrantom, oficjalne miejsce w zgromadzeniu liturgicznym gdzie w punkcie 29 czytamy: "ministranci, lektorzy, komentatorzy i członkowie chóru również pełnią funkcję liturgiczną".
W przepisach liturgicznych określa się, że służba ministrancka jest zarezerwowana dla kleryków niższych święceń, zaś świeccy są do niej dopuszczeni zastępczo (OWMR 100.). Jednak w dzisiejszych realiach trudno wyobrazić sobie, by w każdym kościele asystę liturgiczną sprawowali wyłącznie klerycy, toteż istnienie świeckich parafialnych wspólnot ministrantów jest wręcz konieczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz